Ще ви запозная с историята на марката Dr. Pepper – напитка, която е световноизвестна. Дълго време марката е била собственост на компанията Кока Кола, като в последствие е прехвърлена към дъщерни дружества. Историята за крадецът на Кока Кола всъщност се отнася до марката Dr. Pepper, но заглавието ми се стори подходящо. Особено комичен е фактът, че тази година публикувах материал, озаглавен “Защо никой не може да регистрира марката Кока Кола, но всеки може да регистрира твоята марка“. Оказва се, че дори това е възможно.
История на марката Dr. Pepper в България
Марката Dr. Pepper е регистрирана в Патентно ведомство на Република България по заявка на European Refreshments Unlimited Company. Дружеството е от групата дъщерни дружества, предлагащи напитки с марката Кока Кола, Швепс, Dr. Pepper и др. Първата заявка за регистрация на марката е подадена през 1973 г. и все още е активна. Регистрирана е словна марка – само името на напитката, без етикет, шрифт и цветове. И това се оказва първият проблем за Кока Кола.
Напитката се предлага в различни варианти и вкусове, като има огромен пазарен дял в САЩ и Канада.В България не е чак толкова популярна и за това търговецът, когото ще нарека ТП ЕООД, вероятно е предприел действията, за които разказвам. През 2023 г. ТП ЕООД решава да подаде заявка за регистрация на марка Dr. Pepper във вида, който съм представила тук – името, придружено от цвета, специфичния шрифт и начин на изписване. По причини, които не са ми известни, European Refreshments не е подало опозиция в законовия срок, поради което марката е регистрирана.
Законна ли е тази регистрация?
Много от вас ще се запитат как изобщо е възможно да се случи това и защо Патентно ведомство е допуснало по-късната марка до регистрация. Истината е, че заглавието на този текст говори за крадеца на Кока Кола, но тази регистрация е съвсем законна. Това, което постоянно повтарям в моите публикации и обучения е, че от 2011 г. Патентно ведомство няма задължение да следи дали подадената заявка е сходна на по-рано регистрирана марка, нито пък има задължение да уведомява носителите на по-ранни права. И преди още повече от вас да се възмуят, ще изтъкна и факта, че това е така не само у нас, а и в цяла Европа, САЩ, Австралия и в общи линии във всяка развита икономика. Всяка заявка за марка се публикува в публични бази данни, като преценката дали тя нарушава по-ранни чужди права е на самите притежатели на по-ранните марки. Именно за това всеки адвокат, занимаващ се с интелектуална собственост, предлага услуга за наблюдение/мониторинг на вече регистрирани марки. Когато имате специалист, който отговаря за вашата марка, ще бъдете уведомени навреме в ситуация като описаната в настоящия казус. В този случай, ако беше подадена опозиция, марката нямаше да бъде регистрирана и много главоболия щяха да бъдат спестени.
Какви са последиците от регистрацията?
В момента търговецът ТП ЕООД е законен собственик на марката Dr. Pepper. Съгласно действащото българско законодателство, той може да се противопостави на всяко използване на марката на територията на страната и е започнал да го прави. Образувани са 2 (или поне за толкова знам аз) дела пред Софийски градски съд срещу лица, които внасят или дистрибутират марката Dr. Pepper, която в Европа се произвежда в завод в Полша. Проблемът за българските дистрибутори, по защитата на които активно работя, е че без съдействие от страна на European Refreshments, те ще имат сериозни трудности по организирането на защитата си, а съдействие към момента липсва. European Refreshments може без много усилия да заличи марката на „Т.П.“ ЕООД, тъй като това е класически случай на недобросъвестно заявена марка. За последните 2 години това е второто ми голямо дело, което се отнася до недобросъвестно заявяване на чужда марка. По ирония на съдбата именно в деня на публикуване на този пост спечелих предишното дело с окончателен съдебен акт, като в следващите дни ще разкажа и за него. Надявам се българските търговци да осъзнаят, че законодателството предвижда ефективни способи за противодействие в подобни случаи.
За финал ще спомена и факта, че ТП ЕООД се е опитало да заяви и марката Schweppes. Да, същата, която е собственост на Кока Кола, но доста по-известна в България, която също е собственост на European Refreshments. В този случай обаче по-ранният собственик и подал опозиция и марката на ТП ЕООД не е получила регистрация.
Този текст е публикуван със съгласието на мой клиент, ответник по предявен иск.