Мониторинг на търговска марка

Защо е необходима услугата Мониторинг?

Услугата “Мониторинг” или “наблюдение” се предоставя на лица, които притежават вече регистрирана търговска марка. Законодателството в областта на търговските марки не възлага на нито един орган по регистрацията (Патентно ведомство, EUIPO или WIPO) задължението да следи служебно дали са нарушени по-ранни права. При подаване на заявка за регистрация на търговска марка, административният орган няма задължение да извърши проверка дали заявената марка не нарушава по-ранни права. За да се даде възможност на притежателите на по-ранни марки да се защитят, всяка нова заявка се публикува в бюлетин . В срок от три месеца, считано от публикацията, всяко лице може да подаде опозиция, ако правата му са нарушени. Не постъпи ли опозиция, марката се регистрира.

Какво представлява услугата Мониторинг?

Услугата Мониторинг включва ежемесечно проследяване на всички заявени търговски марки за релевантната територия, включително национални заявки, европейски заявки и международни заявки, подадени по реда на Мадридската спогодба. В случай на заявена търговска марка, сходна или идентична с притежаваната от Вас, ще бъдете незабавно уведомени. Ще получите консултация относно правните възможности за осъществяване на защита чрез изготвяне и подаване на опозиция, която да доведе до отхвърляне регистрацията на заявената от третото лице търговска марка.

Как определяме релевантната територия за Мониторинг?

При националните марки релевантната територия е ясна – това е съответната държава, в която марката е регистрирана. За марки, регистрирани в Патентно ведомство на Република България не е достатъчно да следим само бюлетина на Патентно ведомство, защото в него се публикуват заявките, подадени пред ПВ. На територията на страната ни действат и всички европейски марки, както и международните марки, заявени по реда на Мадридската система, в които като дестинация е посочена Република България. Още по-сложна е ситуацията с европейските марки – при тях трябва да се следят и националните регистрации във всички 27 държави-членки на ЕС.

Могат ли търговците сами да извършват Мониторинг?

Мониторингът е сложна система от действия и анализ, изисква специфични умения и най-вече – постоянство и спазване на срокове. Всеки търговец може сам да извършва търсения, но няма как да знае дали е въвел правилните критерии в базата данни, и най-вече – не може сам да интерпретира резултатите от търсенето. Това е причината, поради която големите компании възлагат услугата Мониторинг  на външни адвокати, или пък имат собствени отдели, насочени изцяло към проследяването на марките.

Какво губим, ако не възложим на специалист да извършва Мониторинг на нашата марка?

Ако нямаме мониторинг, то можем да пропуснем факта, че конкурент е заявил нашата марка, да пропуснем срока за опозиция, и този конкурент да получи напълно валидна регистрация. Законодателството дава възможност тази марка в последствие да бъде заличена, но процедурата е много по-сложна и вече ще се борим срещу регистрирана марка. Именно липсата на мониторинг доведе до едно от интересните дела, по които работя, в което български търговец заяви марка, собственост на Кока Кола и сега я притежава, разпорежда се с нея, дори води дела срещу дългогодишни дистрибутори на марката в България. Повече за казуса може да научите тук.

Интелектуалната собственост е един от най-ценните Ви активи! Защитете я качествено като се свържете с мен!