Успешна защита на търговска марка: казусът с Chilli Hills
Като адвокат по интелектуална собственост често се сблъсквам със случаи, в които марките на бизнеси се използват неправомерно. Такъв беше и казусът на моите клиенти Chilli Hills, с които отпразнувахме една важна победа във връзка с успешната защита на търговска марка.
Какъв беше проблемът?
При търсене в Google на името Chilli Hills се появяваше платена реклама със заглавие: „Chilli Hills – люти хълмове – чили за всеки вкус“, която препращаше… към сайт на техен конкурент.
Ситуацията е сравнима с това да кликнете върху линк „Coca-Cola – безалкохолни напитки“ и да се озовете в сайта на Pepsi. Това не само обърква потребителите, но представлява и класическо нарушение на правата върху търговска марка.
Как защитихме марката?
- Инструктирах клиентите си да направят екранна снимка на резултатите от търсенето и да я съхранят правилно – без промени, за да запазим автентичността на файла и метаданните.
- Изготвихме констативен протокол при нотариус, удостоверяващ съответствието на скрийншота с резултатите в Google.
- Предявихме иск за установяване на нарушението и за неговото преустановяване.
- Назначената съдебно-компютърна експертиза потвърди автентичността на файла.
- Съдебно-маркетингова експертиза доказа, че рекламата не може да е автоматично генерирана – използването на марката е било целенасочено действие.
- Разпитахме свидетели – служители и клиенти, които потвърдиха объркването на потребителите.
Какъв беше резултатът?
Всички съдебни инстанции единодушно приеха, че използването на марката Chilli Hills в рекламата на конкурент е нарушение.
Изводът
Успешното развитие вдъхнови Chilli Hills да започнат кампанията “Създавай, не копирай/Create, Don’t Imitate”, с която може да се запознаете тук.
Този казус ясно показва колко важно е бизнесите да защитят своята идентичност чрез регистрация на търговска марка и своевременно да реагират при нарушения. Като адвокат по интелектуална собственост вярвам, че навременната реакция и правилната стратегия могат да направят разликата между загуба на пазар и запазване на доверието на клиентите.

