Интелектуалната собственост в Метавселената на Зукърбърг

Какво знаем за Метавселената (Metaverse)?

Към момента метавселената се приема като виртуален свят, комбинация от виртуални технологии, видеоконференции, криптовалути, социални мрежи, където бизнесът, информацията и комуникационните системи са оперативно свързани и съвместими. Марк Зукърбърг вижда големи възможности за развитие в Метавселената като идеята му за развитие на компанията му в тази посока доведе до промяна на името от Facebook на Meta. Макар и да сме далеч от изграждането й, технологичните гиганти се подготвят за тази нова стъпка. Предполага се, че до няколко години виртуалната реалност ще предлага множество възможности за бизнеса.

Смята се, че Метавселената ще възпроизвежда по нов начин познатата реалност. Ще можете да се разхождате по Шан-з-елизе, да разглеждате пирамидите или пък да пребивавате на непозната планета. Ще може да провеждате работните си срещи, да купувате имоти и да сключвате сделки. Все още не знаем какви ще са всички възможности за интелектуалната собственост в Метавселената, но знаем, че ще са многобройни.

Какво общо има интелектуалната собственост?

Малко хора си дават сметка, но интелектуалната собственост е навсякъде около нас. Очаква се тя да бъде сериозна част и от Метавселената. Представете си, че аватарът Ви посещава футболен мач или рокконцерт. Ще можете ли да гледате Лейди Гага, без изричното съгласие на изпълнителя да бъде включен в метавселената? Ще може ли музиката на Queen да звучи повреме на вечерен купон? Търговската марка “Real Madrid” ще присъства ли на спортни екипи? В офиса на банката ще виси ли картина на Ван Гог? Автомобилите ще изглеждат ли съгласно дизайна, който е защитен в реалността? Всички тези въпроси следва да намерят своя правен отговор, който може да забави процеса не по-малко от софтуерното изграждане на вселената. Използването на всяко право на интелектуалната собственост може да стане само чрез изричното съгласие на неговия носител. Ще се нужни хиляди договори за използването на произведения, възпроизвеждането на записи, използване на търговски марки и промишлени дизайни.

Предприемат ли се стъпки за защита на интелектуалната собственост в Метавселената?

Отговорът е положителен. Тъй като никой не знае колко бързо ще се развие новата виртуална реалност, за момента са налице малки крачки. Признавам, че не съм изследвала въпроса с авторските права. Налични са обаче първите подадени заявки за регистрации на търговски марки, които да бъдат използвани в метавселената. Американската компания Nike вече е подала заявки за марките „Air Jordan“,  „Nike“, „Just do It“ за стоките „виртуални дрехи и обувки“. McDonald‘s Corporation пък отива още по-далеч, подавайки заявки за 10 американски и 3 европейски марки, съдържащи името на компанията и известни предлагани от нея продукти (например McCafe), логото, включващи начина, по който веригата ще бъде представена в метавселената. Марките са регистрирани изрично за стоките „виртуални храни и напитки; мултимедийни файлове, съдържащи текст, изображения, аудио и видеофайлове и токени “.

Дали тези инвестиции са необходими и успешни, само времето ще покаже. Рядко защитата на интелектуалната собственост остава ненужна, така че можем само да очакваме резултатите.

За върпоси и консултации относно защитата на интелектуалната собственост може да се свържете с мен тук.